Vi har haft väldigt bra abonnemang under Stockholmståg med fria samtal och fri surf på telefon och platta. Det här har vi tidigt kommunicerat till MTR att de behöver lägga sig på en lika bra nivå för att personalen ska fortsätta vara nöjda. Inledningsvis har vi fått höra att det inte ska vara några problem utan att MTR ska hitta lösningar motsvarande de nivåer som vi redan har. Sedan när vi hämtar ut telefonen får vi plötsligt veta att det endast är 5 gb surfpott och att det ska delas mellan telefon och platta!
Vi har uttryckt vårt missnöje med volymen och ställt frågan vad som händer när surfen tar slut? Utan datatrafik går det inte att använda åkandestödet som det är tänkt och frågan är om det ens går att plocka ut en körplan? Utan körplan så står tåget stilla… En så pass stor kund som MTR borde ha alla möjligheter att förhandla fram ett bra abonnemang för sina anställda. Det känns som om företaget medvetet snålat in på datamängden för att spara några kronor. Kortsiktigt och osmart då det av personalen upplevs som en kraftig försämring. Det ska visserligen gå att få mer data vid bohov men det känns omständigt och osmidigt att behöva maila och tigga om mer surf. Dessutom undrar vi hur lång tid det tar att bevilja?
MTR ska nu se över avtalet med med Telenor. Vi hoppas på en rejäl höjning av datavolymen.
Simkort kommer hemskickat med posten och kan sättas i när som helst – men vänta gärna till övertagandet eftersom datamängden som sagt är begränsad…