Första veckan med MTR är snart till ända – SEKO har haft tät kontakt med både medlemmar och arbetsgivaren och försöker att underlätta och förbättra på alla de sätt som vi kan. Vi får in förslag och önskemål från er medlemmar – något som vi förmedlar till berörda chefer.
Något som vi fått många synpunkter och åsikter om från medlemmarna är tiden som ni lagt ned för att få igång de tekniska systemen och för att hämta kläder och telefoner. Efter att ha lyft det här med företaget och fört fram det som vi och ni upplevt blev vi sedan överens med MTR att företaget betalar ut 8 timmar komptid som ersättning för det extraarbete som personalen lagt ned i samband med trafikstarten. Vi är medvetna att det finns de av er som lagt ned mer tid och det finns även de av er som lagt ned färre timmar. Vi är nöjda med att MTR tagit till sig av synpunkterna och att vi kunde komma till den här uppgörelsen.
Vi som var med när KOMPIS introducerades hade nog på känn att införandet av ett nytt åkandestöd kunde bli lite skakigt – minns hur det var när vi fick plattor som arbetsverktyg första gången. Den gången hade vi ett pappersalternativ att falla tillbaka på och konsekvenserna blev inte så stora när systemet kraschade titt som tätt. Denna gången var det desto mer sårbart och MTR blev nog lite tagna på sängen över komplexiteten i införandet. Det är många delar som ska fungera oberoende av varandra för att helheten inte ska bli lidande. Beslutet att ta över de gamla plattorna visade sig inte vara något lyckodrag – en hel del problem hade kunnat undvikas genom att Companion installerats på nya tablets som i lugn och ro hade kunnat förberedas och testas av IT-avdelningen innan utrullning.
Bra erfarenheter att ta med till nästa tillfälle får vi anta.
SEKO vill uppmana alla medlemmar som inte lämnat in sin platta till IT-supporten som finns på 49:an och i Södertälje att göra så snarast så att uppdatering kan göras. Detta oavsett om plattan fungerar som den ska för tillfället. Under uppdateringen installeras ett administratörsverktyg som sedan möjliggör fjärruppdatering av enheten så att ni slipper att fysiskt komma in för framtida uppdateringar. Det är INTE frågan om ett spionprogram för att hålla koll på era aktiviteter (en del har livlig fantasi har jag hört i fikarummet…).
Fortsätt att rapportera in ställen längs linjen med dålig nätverkstäckning och andra tekniska brister som ni upptäcker så att vi så snart som möjligt kan få ett bra fungerande åkandestöd.
Vi hörs och ses!