MTR kommer i dagarna att teckna avtal med ny taxileverantör. My Cab/Taxi Stockholm hade avtal med Stockholmståg men har haft tekniska problem sedan i december. Dessutom tappade de avtalet med Taxi Stockholm i mars och det var deras taxibilar vi i första hand skulle åka med.
Efter flera rapporter från våra förare om minst sagt riskfyllda taxiresor sedan dess, tog HSO upp en diskussion med MTR 20/4 där kravet var att säkerställa att personalen garanteras en trygg och säker resa till arbetet.
Resultatet av mötet blev att MTR slutar anlita My Cab. Däremot kommer Bålsta Taxi att fortsätta sina körningar som vanligt. Villkoret för en ny taxileverantör är att de kan ställa upp vid akuta körningar vid personalomhändertagande. Personalen ska kunna göra personliga bokningar. Service ska finnas dygnet runt. Körningarna ska vara säkra. Minst 75 % av bilarna ska vara miljösäkra. Det ska finnas en tydlighet kring leverantör och taxibolag som anlitas.
De företag som uppfyllde dessa kriterier var Taxi Stockholm och Cab Online. Den förra har inte ett tillfredsställande bokningssystem för oss men det har den sistnämnda. Därför valde MTR Cab Online. I första hand kommer vi att få körningar med Taxi Kurir och med Taxi 020 (som har köpt upp Sverigetaxi). Vid personalomhändertagande ska Top Cab anlitas.
Seko Lok kände frågetecken kring att behöva åka med Taxi 020 eftersom de nu har bilar från f d Sverigetaxi, men eftersom varje åkare får skriva på ett avtal som garanterar att de kör bilar av hög kvalitet, inte kör oseriöst (för fort eller tar upp andra resenärer t ex) och är på plats i tid, så ska vi ge det en chans. Det ska tilläggas att det finns bilar från f d Sverigetaxi som fortfarande kör för egen åkare, alltså som inte tillhör Cab Online. Det är dessa förare vi nu ska slippa.
Rapportsystemet kommer att finnas kvar. Åker någon med en oseriös förare så ska detta rapporteras så att Cab Online kan ta hand om saken.
Allt detta ska såklart MTR att informera oss om, hur man bokar taxi, osv, så fort avtalet är i hamn. En nyhet är att vi ska kunna boka taxi privat, med en liten rabatt på priset.
MTR kommer nu att starta YH-utbildningar till lokförare. Utbildningen är branschinriktad och alltså inte enbart riktad till pendeltågstrafiken. Den första kursen startar i augusti i år, kurs nr 2 i februari 2018. Varje kurs ska ge plats för 30 sökande och är 44 veckor lång.
Utbildningsorganisationen flyttas till Pendeln istället för tunnelbanan där den har förlagts tidigare. Våra instruktörer och lärare är tänkta att ha tillförordnade tjänster men är i grunden anställda som lokförare. Diskussionen kring detta är inte avslutad för oss och vi kommer att ta upp frågan på nytt framöver. Våra instruktörer och lärare sökte och fick sina tjänster för flera år sedan, med samma förfarande som vid vilken jobbansökan som helst. Seko Lok anser att det är självklart att de ska behålla sina befattningar även fortsättningsvis. Dessutom blev de aldrig erbjudna någon annan tjänst (lokförare) vid övertagandet, varför beslutet om tillförordnad tjänst får anses som att de blivit förda bakom ljuset.