VD Henrik inledde dagens Mbl information och gick igenom läget för företaget Punktligheten ser tydligen riktigt bra ut för närvarande och även personalmässigt så ser det väsentligt bättre ut på lokförarsidan denna sommar jämfört med föregående – enligt uppgift idag så är det juli som har planerat underskott och där företaget hoppas på att kunna täcka vakanserna med x-gnet. Angående X-helgs ersättningen så har Seko Lok anmält redan för drygt 2 månader sedan att vi önskar förhandla nivån på ersättningen inför denna sommar. Idag kom så den digitala blanketten ut utan att någon förhandling kommit till stånd – på blanketten anges att tillägget är 2000:-/dag vilket alltså inte är färdigförhandlat ännu. Vi blev dock idag överens om att lyfta in förhandlingen om x-tillägg i den årliga lönerevisionen som startar kommande vecka. Så nu kommer den till slut till stånd. Vi råder er att ha lite is i magen och gärna avvakta utfallet av förhandlingen innan ni kastar er över den utskickade blanketten.
Vad yrkar Seko Lok på i förhandlingen?
MTR saknar sedan hösten -18 en förhandlingsansvarig efter att den förra gick på semester och aldrig kom tillbaka – det är därför mycket glädjande att företaget nu har fått tag i en förhandlare som kommit in och kan ge styrsel på verksamheten igen. Ulrik Friberg heter han som kom in för några veckor sedan och som nu tagit tag i taktpinnen för lönerevisionen. Ulrik är konsult och egen företagare och är enligt uppgift inhyrd fram till i höst någon gång. Hur det blir efter det får vi se men det känns bra att äntligen ha en motpart att vända sig till igen. Vi hälsar Ulrik mycket välkommen till pendeln!
Vad händer med FV-dagarna?
Det har varit svårt att få ut sina lediga dagar under hela MTR:s tid som arbetsgivare. Detta hänger givetvis ihop med att personalunderskottet varit massivt under större delen. En ljusning är på väg – personalomsättningen har minskat ordentligt och enligt planeringen så är man nu på väg ikapp på riktigt. Vi har i vårt avtal att banken ska vara nollad och alla dagar utlagda inför påsk och julhelg. Något som inte nåddes heller till denna påsk. Under maj ligger nu 236 dagar utlagda och resterande dagar från 2018 ska enligt företaget kunna läggas ut under juni månad. Normalt används inte sommaren till att lägga ut dagar på annat än som direktkomp på midsommar – något som alltså får ett undantag i år.
Varför har Seko Lok inte begärt skadestånd för avtalsbrott?
Vi vill givetvis att avtalet följs och att våra medlemmar får ut sina dagar i ledighet. När det inte finns personal tillgänglig till att köra den beställda trafiken så finns det heller inte möjlighet att lägga ut fler lediga dagar. Det var därför som vi under förra året kom överens om en omvandling av innestående FV-dagar till semesterdagar samt komptid. Vi bedömde det som det bästa alternativet i det läget vi var då. Vi vill jobba med lösningar tillsammans med företaget där vi kommer till bra uppgörelser för våra medlemmar. Om vi bedömer att företaget inte är intresserade av att möta oss på något sätt och struntar i att följa avtalet så är det logiskt att begära skadestånd – annars inte. Facket har ingen möjlighet att tvinga ut någon ledighet – det är arbetsgivaren ensidigt som avgör om det finns utrymme. Att få ett skadestånd till klubbkassan kan vara bra ekonomiskt men ger inte medlemmen varken ledighet eller pengar. Därför kan det var bra att tänka till innan och bygga relationer istället för att skicka in tvister. Så har vi resonerat hittills – hur det blir framöver får vi återkomma till.
Körlärarersättningen (igen)
MTR har trots ett antal påminnelser från oss inte klarat av att internt kommunicera vad vi kom överens om i vintras – nämligen 5000:- /mån i ersättning för de körlärare som är tillgängliga för minst 10 pass med elev per månad. Uppgörelsen gäller fram till sista augusti i år och efter det återgår vi till ordinarie ersättning om inget annat förhandlats. Företaget säger nu att de fått ordning på kontaktvägarna och att alla avdelningar – lön, planering, trafik och hr/chefer ska ha samma info och vara med på vagnen. Man har gjort fel, pudlat och säger nu att man ska säkerställa att korrekt ersättning ges både framåt och retroaktivt till de körlärare som omfattas.
Ersättning för stagdagar
Vi har lyft frågan eftersom vi har medlemmar som fått felaktig ersättning eller ingen ersättning i februari. Avtalet som vi har skrivet är ganska så allmänt skrivet och tar inte upp särfall som kan inträffa. MTR säger nu att man vill lösa situationen så att alla får sin ersättning som de har rätt till för året. Sedan så vill man komma överens om rutiner för hur vi ska hantera de särfall som finns och som kommer att uppstå även framöver. Det har vi inga problem med – de som var med och kommer ihåg vet att vi gjorde en sådan deal med Stockholmståg och att det fungerade. En uppgörelse som sedan inte följde med över till MTR varför vi fick problem.
Lönerevision 2019
Startar som sagt nästa vecka. Utrymmet för 2019 är 2,0% enligt den centrala uppgörelsen för 2017-2020. De flesta av våra medlemmar har tarifflön men för de som har i-lön ska utvecklingssamtal ha ägt rum för alla innan lönen förhandlas. Ambitionen är att vara klara så att alla får sina nya löner till juni-lönen. Vi återkommer med info i nästa vecka hur det går.