Idag var det dags för Bolagsövergripande MBL. Vi fick träffa hela ledningsgruppen, istället för endast trafik.
Vår VD Lars Lindberg berättade om att verksamhetsövergången hade gått bra, så bra att resenärerna inte märkt att vi bytt operatör.
Han vill tacka alla medarbetare för ett bra jobb!
Uppfattning är att medarbetarna varit förväntansfulla inför att få SJ Stockholmståg som arbetsgivare, men de ser också ansvaret man har som arbetsgivare och att man har mycket att leva upp till.
SJP jobbar för att öka resandet och för att få nöjda medarbetare. Vi som jobbar för dem ska kunna känna stolthet för vårt jobb, så att vi ska vilja bidra till en bättre verksamhet.
Ledningen och IT-support har varit synlig och det har uppskattats av medarbetarna. Nu pågår arbetet att ta över de tekniska programmen, IVU och Amigo och att byta ut våra mobiler och plattor.
Säkerhet
Marko Joona gick igenom säkerhetsläget och pratade om vad som skulle kunna hända om det blev förhöjd beredskap i landet.
Han berättade om hur riskarbetet går framåt och om den nya MTO-utredningen som beställts. Den kommer inte vara klar under 2024.
Tillsynen av Transportstyrelsen som gjordes tidigare i april gick bra. De fick varken anmärkningar eller synpunkter.
Trafik
Den reducering vi har idag kommer fortsätta gälla till v34, sen är tanken att vi ska öka trafiken med 4 enheter. Det planeras att köra omlopp som inte ska påverka övriga produktion så att man kan bromsa utökningen om man märker att det inte går.
Vi ligger fortfarande ca 60 förare back och fordon saknas än.
YDL
Under MTRs tid bemannades endast 1 av 2 YDL-bilar med Driftledare som ska vara oss förare behjälpliga när vi får problem med fordonen och när saker händer ute i trafiken. Det är, sen ensambemanningen infördes, ännu viktigare att vi har hjälpfunktioner som kan komma och hjälpa oss när något händer.
Seko Lok lyfte frågan idag om den andra bilen ska bemannas i enlighet med upphandlingens avtal. Svaret blev att Trafikförvaltningen bett SJP utreda hur tjänsten fungerar idag och om behovet av en till bil finns. Vi anser att det behovet alltid funnits och förväntar oss att utredningen kommer visa det.