Information från trafikchefen, Tomas Sibbmark
MedarbetarPulsen har varit och resultatet har nu kommit, vilket ni bör ha fått mejl om från SJP. Svarsfrekvensen låg på 61% hos förarna, vilket är lägre än önskat. Då detta är ett av de bästa sätten för oss anställda att visa vad vi tycker om jobbet och vår arbetsgivare så ta gärna chansen och svara nästa gång, även om ni inte deltog denna gång.
Ser man till nöjdheten bland förarna ligger den på samma nivå som i förra undersökningen. Däremot har det sjunkit något inne på trafikledningen.
Upphandlingen
Det är nu klart att SL kommer inleda en ny upphandling redan nu trots att det inte är mer än ett halvår sen nödavtalet med SJP inleddes, då det finns juridiska aspekter att ta hänsyn till. SJP har en löpande dialog med trafikförvaltningen angående detta och siktar på att hålla personalen uppdaterad med relevant information allteftersom den blir tillgänglig. Seko Lok kommer även ta upp detta nästa gång vi träffar politikerna för att ge vårt perspektiv på upphandlingen. Ett perspektiv som utgår från den oro inför upphandlingen vi vet finns bland våra medlemmar. Vi hoppas alla att SL lärt sig något från haveriet med MTR.
Fordon och trafik
Arbetet med att få ordning på de enheter som inte gått att köra i trafik går bättre än väntat och förra veckan ökade antalet fordon i trafik med 4 enheter, vilket var enligt plan. Prognosen för när nästa höjning sker är inte helt säker än, men förhoppningen är till starten på T25.
Ett problem som gällt många enheter är att de inte kunnat gå som singlar. Detta är något det jobbas hårt med att åtgärda då vi nästa år ska börja med till och frånkopplingar igen.
Körlärarfrågan
Hittills har 17 personer anmält att de vill ta fler än de ursprungliga 11 elever som är kollektivavtalade. Det är en bra start men det behövs fler för att målet om frivillighet för körlärarrollen ska kunna uppnås. Om du känner att du kan tänka dig ta fler elever mot den högre ersättning som har förhandlats fram, kontakta din gruppchef.