Torsdagen 10 oktober var det återigen dags för ett av Seko loks återkommande möten med koalitionen, bestående av Mp, C och S i Region Stockholm där vi diskuterar läget på pendeln.
Ämnen som togs upp var bland annat hur samarbetet mellan SJP och Trafiknämnden har fungerat hitintills. Där var också politikerna nyfikna på hur vi upplevde den nya operatören, både ur fackets och förarnas perspektiv.
Upphandlingen diskuterades naturligtvis där Seko lok poängterade hur viktigt det är att ta lärdom från det nuvarande nödavtalet sett till vad det egentligen kostar att driva pendeln. Vi poängterade också att en av anledningarna till att trafiken trots allt flyter på så bra som den gör är att de flesta förare är produktionsinriktade och vill att trafiken ska fungera så bra som möjligt samt att pendeln inte kommer att klara av en till operatör som MTR. Regionen fortsätter också att titta på vad som skulle krävas för att driva trafiken i egen regi.
Vidare tog vi upp frågan om frånvaron av ersättning i någon form i och med införandet av PTU och den försämrade arbetsmiljön som har medfört arbets- och förslitningsskador för ett antal förare. Som vanligt tog vi också upp frågan om dubbelbemanning på våra tåg.
På slutet framförde vi att om det behöver sparas pengar på upphandlingar så måste det finnas en medvetenhet om flera saker. Dels att de flesta besparingar sipprar ned till oss som jobbar i trafiken vilket resulterar i sämre trafik och personalbrist. Dels att lokförare idag har en mycket större tendens än förr att rösta med fötterna och gå vidare om de inte trivs på sin arbetsplats eller upplever att deras insatser inte värderas som de borde.
Då både Anton Fendert och Jens Sjöström var med på mötet upplever vi att det finns ett intresse och en vilja att lyssna på oss och att de också tar med sig mycket av det vi diskuterar. Från vår sida så ser vi dessa möten som en viktig kanal till våra politiker där vi får en unik chans att diskutera de problem och möjligheter vi konfronteras med som lokförare i Stockholms pendeltågstrafik.