Söndagen 3 mars 2024 tog SJ Stockholmståg AB över pendetågstrafiken från MTR i form av ett nödavtal som sträcker sig över två år. Nu har snart åtta månader passerat och det är dags för en sammanfattning av hur samarbetet har gått mellan Seko lok och vår nya arbetsköpare.
Redan innan inrangeringen var klar stod det klart att SJPs hållning till facket skiljer sig markant från vad vi fick brottas med under MTR. Denna inställning finns fortfarande kvar och vi kan konstatera att det är nu en helt annan dialog mellan arbetsköpare och vår klubb. Vi träffas och har en dialog där vi hoppas att de lyssnar och kanske till och med agerar. Rent krasst kan man säga att det fungerar som det ska.
Körlärarrollen
Från båda sidor har det lagts ned mycket tid på att lösa många av de problem som MTR lämnade efter sig och där speciellt körlärarfrågan stack ut. Vi har där ännu inte nått riktigt fram till målet, nämligen att uppdraget ska vara frivilligt, vilket är målsättningen från både Seko lok och SJP. Att vi når dit hänger nu på våra medlemmar som vill vara körlärare, att de anmäler som frivilliga och är villiga att ta fler än det obligatoriska antal som nu gäller.
I de förhandlingar som varit rörande körlärarrollen har vi kommit överens om följande:
– Att körlärartillägget höjdes från 271 kr till 500 kr samt att ersättningen utgår redan från den första turen med elev efter de obligatoriska turerna månadsvis i ställer för tidigare per kvartal.
– Det var fel att betala körlärartillägg per tur istället för per dygn då det skulle blivit en försämring för vissa körlärare. Detta är nu korrigerat.
– Körlärare får nu också tillägget för att vara backup i körlärarschemat.
– Utbildning för körlärare förlängs och förbättras. Detta gäller för de lokförare som redan är körlärare och för de som går utbildningen för första gången.
– Lokförare som av någon anledning inte vill eller kan ha elev skickas inte längre slentrianmässigt till Avonova.
PTU
Vad gäller PTU så går SJP och skyddsorganisation tillsammans igenom samtliga riskbedömningar som gjordes under MTR och görs om där det bedöms vara relevant att göra så. Då MTR inte heller genomförde alla nödvändiga riskbedömningar kommer dessa istället behöva utföras nu. Gjorda riskbedömningar kommer framöver också att följas upp. Vidare har MTO Säkerhet har fått i uppdrag att göra en återkoppling på den undersökning som gjordes för två år sedan och hur de genomförda förändringarna påverkade oss förare. De har även fått i uppdrag att genomföra en ergonomistudie av vår fysiska arbetsmiljö.
Den förhandlingsframställan om ersättning för våra utökade arbetsuppgifter i och med införandet av PTU, som tidigare skickades in till SJP, har hitintills resulterat i ett första möte med fler planerade framöver.
Övrigt
Planeringen har gått oss till mötes om nya tidsmätningar inför T25. Det var tidigare väldigt trögt att få till under MTR.
Det genomför nu regelbundna Apt:er och medarbetarsamtal. SJP håller också workshops tillsammans med lokförare inom områden som rör vår arbetsmiljö och vår arbetssituation.
Efter sju sorger och åtta bedrövelser hålls nu äntligen TTJ också i Södertälje.
Detta inlägg har till största delen handlat om det positiva vi uppnått tillsammans med SJP men det finns naturligtvis mycket kvar att lösa. Bland annat har det varit problem för många med ITP2/ITPK och flexpensionen, något vi kommer att återkomma till. Vi är också medvetna om att vissa turer har varit felritade samt att vår trafikledning ibland har en tendens till att tolka vårt lokala avtal och vad som gäller tidsmässigt på ett kreativt sätt. Allt detta pågår det dialog om och även där kommer vi säkert få anledning till att återkomma. Något av det senaste som hänt är att skyddet lagt en 6.6a angående att vi inte ska syna av tåg vid växling till och vändning i Älvsjö depå på helgerna. Detta resulterade i en instruktion om att vi kommer att ha en medföljande resurs på dessa tåg. Tyvärr har den nya rutinen initialt fungerat dåligt då instruktionen inte verkar ha nått fram till dem den berör. SJP är medvetna om problemet och vi hoppas att allt fungerar som det ska framöver. Värt att nämna är också att årets säkerhetsseminarium för körlärare var för kort och behöver förbättras till nästa år.
Nu när vi förhoppningsvis har tillgång till vår arbetsköpares öra på ett annat sätt så blir ditt medlemskap också viktigare än någonsin då det är genom våra medlemmar och vår storlek vi har möjlighet att påverka.