Mötet började med en genomgång av planeringsarbetet inför T25 där SJP ligger lite efter men det jobbas för fullt med gruppnycklar och verifiering av turer är på gång. Dock kommer vi behöva nöja oss med en variant på våra grupper fram till den 1 januari 2025 vilket innebär att vi i största möjliga mån kör som vi gör idag.
På lokförarsidan är vi idag 382 förare och i december väntas det börja ytterligare åtta. SJP har sagt upp de konsulter vi fortfarande har kvar och ett par av dessa har sökt anställning på pendeln.
Antalet frivilliga körlärare tickar stadigt uppåt och idag har vi cirka 40 stycken och målet på 60 hoppas SJP kunna nå snart. Ny grundutbildning för körlärare kommer att starta efter årsskiftet och SJP har ett underlag på 20 lokförare varav man hoppas att 10 av dessa kommer att bedömas som lämpliga och frivilliga. Under hösten 2025 kommer det även hållas två kompletterande utbildningar för befintliga körlärare.
Ryktet om att ots kan komma att tas bort på nätterna stämmer inte, enligt SJP. Däremot pågår en översyn av ots och ydl där målet är hur man kan använda resurserna mer effektivt. När det gäller ydl påtalade Seko lok att man inte kan bygga en verksamhet på att folk ställer upp på övertid.
Fordonsläget under oktober var dåligt med få dagar av full leverans. Trots detta så ser ansvariga positivt på att gå upp från 95 till 99 fordon i december. Förberedelser inför vintern pågår och tydligen ska tio olika funktioner vara med och sopa kameror vid behov. Allt ifrån chefer till stationsvärdar där lokförare är de som i sista hand ska behöva rengöra kamerorna från snö.
SJP ville ha inspel på varför vi under en tid haft problem med att nå en totalpunktlighet på 95%, vilket är branschmålet. För fem år sedan var pendeln den verksamhet som faktiskt nådde dit men det ser sämre ut idag. Seko lok med andra nämnde att stoltheten i yrket har minskat de senaste åren och därmed ambitionen att anstränga sig lite extra för att ta igen förlorad tid. Även borttagandet av tågvärdarna nämndes som orsak. SJP analyserar.
Det pågår en riskbedömning gällande avsyning där Handen T25 kommer att bli en vägvisare då vi ska vända tåg där. Vi lär få anledning att återkomma i denna fråga.
Rekrytering av personal till trafikplanerarna fortsätter och det är åtminstone en ny medarbetare på väg in. Samma sak med trafikledningen där utbildning för de nyrekryterade pågår.
I samarbete med Crystal Alarm ska SJP sätta sig ned för att ta reda på vad som inte fungerade och blev fel när det infördes första gången. Förhoppningen är att göra ett omtag så att det fungerar som det ska den här gången.
SJP har bekräftat att de kommer behöva köpa ut semestrar inför nästa år. Däremot är det inte beslutat hur det ska gå till eller vilken metod som ska användas. Vi hoppas på snabb återkoppling i frågan och vi lär få anledning att återkomma även om detta.