Rapport från bolagsövergripande MBL 240202

Mötet började med en återblick på SJPs målbild för 2024 vilken prioriterade tre saker: Resenärerna ska kunna lita på pendeltåget, medarbetarna ska känna stolthet för SJ Stockholmståg samt att ett gemensamt ansvar för en hållbar ekonomi. Prioriteringarna för 2024 bestod av: En robust produktion, öka fordonens tillgänglighet, skapa en arbetsplats där alla trivs och vill vara samt en ansvarsfull kostnadshantering.

Personalläget på trafiksidan
Vi har gått från en lokförarbrist till att ha en kår i balans och enligt SJP skulle vi klara av att köra full trafik med den bemanning vi har nu. Mer förare är på ingång då två utbildningar för närvarande är pågående. Personalomsättningen har också minskat dramatiskt sedan SJP tog över.
Behovet av förare är större i Södertälje än City och det pågår en riktad kampanj för att få förare dit. Det är dock inte anställningsstopp för förare till City vilket det har ryktats om.
SJP har tre nya driftledare på gång, det rekrytering pågår av OTS och DLT och det kommer fler YDL i januari.

Fordon
Det uppdagades stora brister i materialhanteringen efter SJPs övertagande vilket har ställt till det för depåpersonalen och deras möjligheter att arbeta effektivt. För att komma tillrätta med problemet har det under en tid arbetats med ett stort projekt för att ta fram ett nytt och effektivare system för att komma tillrätta med materialbristen. Det pågår också ett program för fordonsförbättring där över 180 olika punkter ingår. Det blir successivt fler fordon tillgängliga och om två veckor ska vi enligt plan ha tillgång till ytterligare fyra enheter.
Under de kraftiga regnen i oktober identifierades ett fel med läckande utrustning som kunde leda till jordfel vilket det jobbas på men det är en lösning som kräver Trafikverkets godkännande och det har man ännu inte fått.
Ny mjukvara till DÖS är på gång och ska rullas ut i början på nästa år. Det pågår också ett test med nya kamerahus för att komma tillrätta med snöproblemet.
Det trycktes återigen på om hur viktigt det är att vi rapporterar in fordonsfel och att det görs på rätt sätt med tydliga beskrivningar av problemen och hur de uppstod. Detta för att våra rapporterar importeras oredigerade till depåernas system så våra rapporter fungerar i praktiken som orderbeställningar.

Förändringar i trafiken T25
Den största förändringen är naturligtvis att grenväxlingarna försvinner vilket minskar sårbarheten och komplexiteten i trafikupplägget. Detta innebär också en jämnare fördelning av turtätheten mellan de olika grenarna. Helt nytt är även att vi kommer att vända tåg i Handen under högtrafik. Tåglängderna har också setts över vilket innebär vissa förändringar jämfört med tidigare.

Säkerhet
Man tittar på möjligheten att spela in samtalen på Trafikledningen, något som SJ redan har på samtliga Trafikledningar. Alla samtal på in- och utgående linjer för samtliga funktioner ska spelas in, alltså inte enbart de som sker mellan Trafikledning och förare.
Det finns tre huvudsakliga syften för inspelningarna, dels gäller det faktainsamling vid säkerhetshändelser för att i framtiden kunna förebygga händelser som påverkar säkerheten. SJP planerar också att använda samtalen som en grund att förbättra hantering och rutiner i det operativa arbetet med syftet att minska riskerna för återkommande felhanteringar. Till sist vill man använda vissa underlag för utbildning vilket kommer att kräva godkännande av berörd personal.
För att få ta del av de inspelade samtalen kommer det att krävas skriftligt tillstånd från Chef SJP Trafikledning och SJP Säkerhetschef hos vilka tillståndet att godkänna eller avslå vilar. De som tar del av inspelat material måste också underteckna en lojalitetsförbindelse innan avlyssning och avskrift.
Inspelningarna kommer alltså inte att användas annat än vid allvarliga händelser och inte för att avgöra vem som har rätt eller fel när det uppstår frågor mellan Trafikledning och övrig personal.

Kund- och stationsservice
På stationssidan tillsätts två nya gruppchefer under 2025 för att minska antal medarbetare per chef. Detta ska göra det möjligt att ha samtal med alla städare för att på så sätt kunna fånga upp medarbetare som mår dåligt eller liknande som kan orsaka sjukfrånvaro. Det har även anställts en samordnare som började 25/11.
Rutiner gås igenom för att uppdatera benämningar och för att säkra att arbetssätt finns korrekt beskrivna. Det pågår även kabelsanering och förbättringar av ergonomin vid servicediskarna ute på stationerna.

Fastighet och städ
Gamla avtalet avseende klotter och servicecenter är uppsagt och övertas i egen regi från 1 juni.
Ombyggnaden av K49 fortlöper mer eller mindre enligt plan, även köken i Södertälje- och Brodepån är under ombyggnad.
Sjuktalen hos nattstädarna på station och fordon har glädjande nog minskat mycket, till stor del beroende på dramatiskt förbättrade scheman. För dagpersonalen väntas också förbättringar men där är arbetet inte klart ännu. Städarna hade det riktigt illa under MTR men verkar nu behandlas betydligt bättre.

Effektivisering av verksamheten
För att spara pengar och effektivisera tog man i somras bort den personal som tidigare år bemannat stängda stationer, till exempel på Bålsta-benet. Personalen fick andra arbetsuppgifter och överlag var det positiva reaktioner på förändringen.
Det på går en upphandling för en ny leverantör av ersättningstrafiken.
Vad gäller punktlighet så märks en klar förbättring sedan mars.
Det har påbörjats en strategisk samverkan mellan SJP, TRV och TF som syftar till att minska trafikpåverkan vid stora händelser samt få snabbare återgång till normaltrafik. Här tittar man mycket på hur stor begränsningen i trafiken egentligen behöver bli vid större händelser som inträffar vid känsliga punkter, som till exempel Årstaberg.

Budget 2025
Budgeten har reviderats vid ett antal tillfällen då Trafikförvaltningens budgetunderskott blivit större och större. Nu har ett budgetförslag tagits fram och det ska förhoppningsvis klubbas på nästa affärsmöte om ett par veckor.
Den planerade förlängningen söderut av spår 6 och 7 i Älvsjö har stannat av då det framkommit uppgifter som fördyrar projektet och en ny budget behöver tas fram.

Snöborstningen
Till sist fick vi ett tydliggörande vad som gäller vid snöväder och kamerorna behöver borstas. I första hand, där och då på tåget som har en kamera som behöver borstas, ska föraren borsta. Är det större insatser som behöver göras så är förare som sitter reserv de sista som kallas ut för att borsta.

Kommentarer inaktiverade.