Äntligen är gruppvalspaketet förhandlat och klart! För oss som arbetat med gruppnycklarna har det i år krävts mycket pusslande för att få någorlunda ordning på grupperna, då utskicket från MTR minst sagt lämnade en del att önska. I tre dagar satt, under förra veckan, fem representater från Seko Lok tillsammans med två från ST Pendeln med pannorna i djupa veck och flyttade turer mellan grupperna i ett försök att få till grupper som vi tror och hoppas att alla av oss kan acceptera och godta.
Vi började med att rädda morgon/dag-grupperna (17 och 18) på Cst och plocka bort de eftermiddagar som låg i arbetsgivarens förslag. SL vill att det ska gå mer och mer trafik på kvällarna vilket resulterar i att fler kvällsturer måste läggas ut och det har varit en utmaning.
Övrigt som vi fokuserat på är att sprida ut tunga nätter och reserver jämnt bland nattgrupperna och 8/6-grupperna, få till lite mer variation i grupperna så inte samma tur förekommer två dagar i rad så ofta och att riktade grupper ska kunna ta sig till och från jobbet utan nattbuss om inte riktad passresa finns. Undantag är en söndagsmorgon på en av Bro-grupperna som tyvärr inte gick att lösa.
På skubbgrupperna har vi försökt minimera antalet med 5 arbetsdagar i följd förutom på 106:an. Tanken med den gruppen är att man alltid är ledig tisdagskvällar så att man kan ha en kvällsaktivitet.
I Södertälje har vi i år lyckats få till en äkta 8/6-grupp. Företaget gick med på att lägga en F-dag på föräldragruppen så vi kunde använda alla NK-dagar till 8/6-gruppen och kvällsgruppen med kopplad ledighet.
Vi vill tacka Patrik Granberg och Torbjörn Hammas för ett gott samarbete.
Jon Holmberg
Marianne Allhammar
Melissa Svenhard
Christofer Adrian
Nicolai Quaglia
Emil Andersson
Moa Friman”