Information om gruppval T23

Så var arbetet med gruppnycklarna för 2023 klara och förhandlade idag. 

Arbetet var svårare i år då turerna är längre. Framförallt nätterna men även övriga turer. Detta är främst för MTR förutspår att personalläget kommer förbli tight fram tills slutet av 2023 och vill få ut så många tåg det går på så få personer som möjligt. Vi har försökt fördela tidsökningen så jämt som möjligt mellan alla grupper men då många grupper redan gör full tid är det grupperna som gör mest undertid (morgon och nattgrupperna) som kommer märka av det här mest. Överlag tror och hoppas vi ändå att grupperna är rättvisa och balanserande samt att de motsvarar det sökintresse varit för grupper tidigare år. 

Cst-grupperna har i stort sett samma struktur som i år. Vi flyttade några FP-dagar på en del grupper för att minska ner några block med fem arbetspass i rad. På grupp 29 ändrade vi tillbaka långledigheten, efter att ha frågat de som går på gruppen, från 8 till 7 dagar för att få en kopplad ledighet några helger senare.

I Södertälje har grupp 78 fått ändrade fridagar och en längre ledighet på grund av att det finns färre eftermiddagar så vi behövde koppla fler halvnätter.

Nattskubben i Södertälje skrotas eftersom det inte finns tillräckligt med nätter till den. Istället inför vi tidsriktade skubbgrupper med inriktning morgon/dag och em/kväll/natt. Precis som på Cst är tanken att de ska balansera varandra. Till exempel om 15 personer söker morgon/dag-skubb men bara 4 söker eftermiddag/kväll/natt är det bara 4 som kommer in på respektive grupp.

Vi såg tydligt i enkäten vi skickade ut att många tycker skubben blivit sämre sen en dator började lägga schemat. Att ställa in parametrar så förläggningen av turerna blir bättre går att göra men MTR ser inte problemet eftersom det saknas rapporter. Upplever du som går på skubben att schemat inte är hållbart, skriv även rapport med kopia till skyddet förutom att prata med planeringen på korttid.

Skyddet vill även ha in rapporter på hur ni mår och vad ni känner i och med PTU. Vi hade hoppats att MTR tänkt på hur turerna är konstruerade men det har de tyvärr inte gjort. Som vi skrev tidigare är turerna till och med längre nästa år. Efter att lokföraren avslutat sin tur önskar skyddsombuden att ni skriver en kort avvikelserapport om:  

  • Tankar, känslor, oro, stress innan turen började (sömnkvalité, oro inför turstart, stress om vad som kan komma att hända)
  • Tankar, känslor, oro, stress under turen (stressigt med alla arbetsuppgifter, koncentration, utsatthet)
  • Tankar, känslor, oro, stress efter turen (känsla av utmattning, huvudvärk, synpåverkan)
  • Denna avikelsrapport skickas in som vanligt i MTR´sCompass system med kopia till skyddsombuden.

Seko lok = skyddsombud.sekolok@mtr.se

ST Pendeln = kansliet@stpendeln.se

Förra året var första året det gick att byta rad inom grupp om det uppstod en vakant plats vilket vi tycker är bra men det blev lite missförstånd hur det skulle gå till. För att förtydliga så är vi överens med MTR om att de som redan går på gruppen har förtur till att byta helg om det uppstår en vakant plats även om det kommer in en ny förare på gruppen med bättre anciennitet.

Självklart ska du som går på föräldragrupper direktkompas på helgdagar som infaller under dina barnveckor. Om du inte får FV-dagar utlagda på sådana dagar prata med din gruppchef.

Turerna som ligger på grupperna just nu kommer inte gälla hela året. Helgdagar, sommartrafik och ändrade beställningar från trafikförvaltningen kommer göra att turerna ändras under året. Därför diskuterade vi att införa ramtider i framtiden. Hur det ska gå till är inget som kommer beslutas över en natt och är kanske inte aktuellt än på ett tag men vi är inte främmande för att prata mer om det under nästa år.

Turlistegänget från Seko och ST

Kommentarer inaktiverade.