Information från senaste MBL

Måndag den 12/8 var det dags för MBL igen efter sommaruppehållet. Denna gång var det MBL endast gällande Området Trafik.

Vi inledde med en genomgång och uppdatering rörande säkerhetsprövningarna som görs inne på Trafikledningen. Amelie Pettersson, som jobbar på säkerhetsavdelningen, berättade om hur processen såg ut framåt och vilka steg som ska utföras. I somras stängdes och låstes dörrarna in till trafikledningen och det blev begränsningar i vilka som fick göra besök in dit. Detta är något som flera medarbetare känner obehag inför där inne.

Amelie berättar att det inte ligger hos SJ att bestämma vilka åtgärder som ska utföras och inte utan att det är Trafikförvaltningen, som uppdragsgivare, som beslutar om detta.

Trafik

Pelle berättar om det nya Körlärarupplägget. Tanken är att tillräckligt många ska vilja vara körlärare frivilligt så att de som inte vill ha elever helt ska slippa. Hösten ser tuff ut med många elever och det gör att företaget inte vill gå tillbaka till frivillighet än, även om det är målet i det långa loppet. Förutom att ersättningen för turer med elev utöver de 11pass/kvartal som är kollektivavtalade har höjts kraftigt så kommer en arbetsgrupp som ska se över utbildning och annat för att lyfta rollen som körlärare.

Sandra Tonn, chef inne på Trafikledningen, berättar om hur de ser på säkerhetsprövningen som pågår. Hon berättar lite om det projekt som startats i uppdrag från TF där de yttre funktionerna ska ses över. Tillexempel ser man över vilka uppgifter de har och om de är tillräckligt många.

Mathias Folkesson, chef för planeringen, berättar att personalläget är gott just nu. Vi behöver vara tillräckligt många nu inför T25 då inga lokförarutbildningar avslutas i höst. Vi kör fortfarande med reducerad trafik och det gör att vi just nu är övertaliga på lokförarsidan. Det ger möjlighet till ledighet, vilket vi inte varit bortskämda med de senaste åren, så passa på!

Comments are closed.