Vi har avvaktat med att lägga ut den här texten i en vecka, då ST gång på gång sagt att de ska meddela arbetsgivaren hur de ställer sig gällande ändringarna i parameterdokumentet och idag kom till slut deras svar.
Tidigare under sommaren ingick Seko Lok och ST en muntlig överenskommelse med SJP där vi var överens om att dra bort två minuter från momentet ”överlämning” mot att arbetsgivaren la till ett antal minuter på gångtider som ännu inte hunnits mätas. Vad har vi då fått för dessa två minuter?
Vhe: Här fanns en hel lista på tider som användes, allt mellan 1 och 11 minuter. Dessa kortades ner till 3 olika tider, nämligen 7/9/10 minuter.
Alla dessa tider ändrades utan mätning. Vi fick alltså mer än 20 minuter extra gångtid på dessa sträckor. Vissa är tänkta att mätas framöver, andra har de höjt efter uppmaning från oss.
Seko lok har också, tillsammans med ST och SJP, under hösten gjort ett antal nya tidsmätningar gällande gångtider och vissa arbetsmoment. Detta har resulterat i att många gångtider och arbetsmoment har justerats så att det blivit korrekt i turerna.
I Kallhäll har nu alla sträckor vi använder oss av mätts så att de stämmer med hur lång tid det faktiskt tar att gå. Detta har inte gjorts tidigare. I Nynäshamn har vi nu rätt gångtider till rastlokalen även när vi går från mitten och från norra änden av spår 2. Tidigare hade vi endast en generell tid på 2 minuter. Största förändringen finner vi i Södertälje. I hamnen har vi nu fått tillbaka de minutrar som mystiskt försvann under MTRs tid när man ska gå till depån. Nu kommer vi ha 18, respektive 19 minuter, gångtid beroende på vilken plattform vi går från. Tidigare var det 16 min. Även gångtiden från södra änden av plattformen till rastlokalen ökade med en minut. Inne i Södertäljedepån har det också mätts och mer korrekta tider tagits fram. Även Uppsala har mätts så att vi får rätt gångtid till uppehållsrum samt överliggning. I Älvsjö har vi fått kortare gångtid då överliggningen flyttats. Vi har också fått en korrekt gångtid från rastlokalen till plattformen i Älvsjö.
Arbetsmoment: Klargöringen har fått längre tid. 34/25 istället för 32/23. Hämta har blivit 4/6 istället för 3 minuter. Förarhyttsbyte samt avsyning mättes. Lika så lämna samt till- och frånkoppling.
Seko Lok anser att SJP under hela processen har lyssnat till klubbarnas önskemål och agerat därefter.
Inför vad vi hoppades skulle bli den sista förhandlingen om dessa förändringar, som hölls 25/10, fick vi redan innan mötet vetskap om att ST inte avsåg att hedra den muntliga överenskommelse vi ingick tillsammans med SJP tidigare i somras. ST har nu begärt att samtliga gångtider ska mätas och användas vid planeringen av turerna inför T25, vilket omöjligt kommer att hinnas med. Trots att SJP föreslog att endast göra ett avsteg under T25 gällande förändringen i tid för momentet ”överlämning” och inte en permanent ändring i kollektivavtalet så valde ST att fortsatt säga nej.
Konsekvenserna av detta blir att våra scheman i december och januari kommer att bli försenade. Vilka värden som kommer användas i turerna är oklart, men troligen används de gångtider som använts i T24, istället för de mer generösa gångtider vi hade kommit överens med SJP om. Vi kommer förmodligen inte hinna granska de turer som görs till första delen av T25 så det är extra viktigt att ni meddelar arbetsgivaren om ni hittar felaktigheter i turerna efter tidtabellsskiftet. Även gruppvalet blir försenat och kommer inte att kunna genomföras innan årsskiftet. Detta riskerar även att påverka semestervalet som inte kommer kunna göras som planerat i år om vi ska vänta tills vi fått resultatet av gruppvalet.
Så vad händer nu? Imorgon ska arbetsgivaren träffas och besluta hur planen ser ut framåt. Först efter det vet vi exakt vilka konsekvenser detta ger.