Förra veckan meddelade Seko Lok att turlistförhandlingarna hade strandat och att grupp- och semesterval skulle skjutas upp. Under helgen återupptogs dock förhandlingarna, och vi har nu nått en överenskommelse i frågan om de nya gångtiderna och arbetsmomenten.
Den 17/10 träffade Seko Lok representanter från arbetsgivaren för att förhandla om ersättning för våra utökade arbetsuppgifter. Vi lade då fram ett antal förslag på hur lokförarna skulle kunna kompenseras för den ökade arbetsbelastningen i och med ensamarbetet.
Eftersom en av de största frågorna de senaste två åren har varit att ta bort tvånget för körlärarna, föreslog vi att ”1000-lappen” skulle omvandlas till ersättning för PTU. Detta skulle i sin tur ge ersättning från dag 1 för körlärarna och återinföra frivillighet i uppdraget.
När förhandlingarna nu återupptogs med arbetsgivaren gällande turlistorna och parameterdokumenten, meddelade de att de accepterar denna uppgörelse. De förstår att lokförarna vill ha kompensation för de utökade arbetsuppgifterna och delar även önskan om att återinföra frivillighet och lämplighet hos körlärarna. Även ST stödde detta förslag.
Så vad innebär detta?
Den ”1000-lapp” som lades till lokförarlönen för två år sedan, då det blev obligatoriskt att vara körlärare, ska nu istället ses som en löneökning för det ökade ansvaret och de tillkommande uppgifterna för lokförare på ensambemannade tåg.
Samtidigt tas tvånget för körlärare bort, och framöver kommer det vara frivilligt att vara körlärare.
Slutligen, för de som fortsätter som körlärare kommer varje elevpass att ersättas med 500 kr per dag redan från det första elevpasset.
Semester och gruppval
Arbetet med semester och gruppval påbörjas under veckan. Vi ligger något efter i tidsschemat men hoppas bli klara så att vi vet vilka grupper som gäller innan årsskiftet.