Vi valde att vänta ett par månader innan vi lyfte frågan om ersättning för våra utökade arbetsuppgifter med SJP, detta för att först kunna skapa oss en relation med vår nya arbetsgivare.
I maj träffade vi för första gången vår Trafikchef och Områdeschef och la fram allt som tillkommit sen tågvärdarna avvecklats och som vi fortfarande inte fått någon ersättning för, varken i pengar eller i form av mer återhämtning i turerna.
I augusti träffade vi sedan samma personer samt en person från SJAB som jobbat med att värdera lokförarrollen där. Detta möte var även ST med på och tanken var att man skulle göra en värdering av våra arbetsuppgifter här och sen jämföra dem med lokförarna på SJ AB. Det vi kom fram till var att vi hade mer att göra och att det var mer intensivt här hos oss. Trots detta tyckte SJP inte att det var skäl nog att höja våra löner eller sänka vår veckoarbetstid.
Vi var såklart inte nöjda med detta. För att kunna göra något alls i frågan så valde vi då att skicka in en formell förhandlningsframställan.
Förhandlingen hölls i mitten av oktober. Vi hade fått in ett par förslag på kompensation från våra medlemmar som vi tog med oss och sen hade vi även ett eget förslag från Seko styrelse.
De förslag vi la fram under förhandlingen var:
– Ta bort det påtvingade körläraruppdraget och gå tillbaka till frivilligheten. Låt alla behålla 1000-lappen men döp om den till ”ersättning för lokförarens utökade arbetsuppgifter”. Låt körlärarna få ersättning redan från första passet med elev. (styrelsens förslag)
– Inför ett tillägg vid ensamarbete. Kör man ett tåg där man är ensam utfaller ett tillägg. (Medlemsförslag)
– Ta bort den obetalda rasten i turen och inför rätt till 1h rast. (Medlemsförslag)
Arbetsgivaren tog med sig dessa förslag och vi satte ett datum för en andra sittning.
Det datumet sattes till den 15/11.
Mellan dessa två möten skedde förhandlingarna gällande turerna. När ST valde att säga nej till det turpaket SJP lagt fram, så valde AG att föreslå för dem, den lösning vi i Seko tagit upp i förhandlingen om lokförarnas utökade arbetsuppgifter, eftersom de redan tänkt säga ja till oss 11 dagar senare. Således hamnade överenskommelsen om det nya körlärarupplägget i protokollet för parameterdokumenten och inte i vårt förhandlingsprotokoll om lokförarnas villkor.
När vi sedan, den 15 november, träffade SJP i frågan så hade de bestämt sig för att säga nej till de andra två förslagen vi lagt fram. Vi vet inte vad som hade hänt om vi fått fortsätta förhandlingarna utan att de trasslades ihop med en annan förhandling.
Vi hade såklart velat få mer för den ökade bördan som lagts på oss förare sen tågvärdarna försvann, men då SJP varit tydliga redan innan förhandlingen att de inte tyckte att vi skulle ha påslag på lönen så valde vi att försöka hitta andra sätt att bli kompenserade på. Körlärartvånget har varit ett av de största molnen över oss de senaste åren, och det är med stor glädje vi kunde få med oss SJP i den här frågan. Att vi dessutom lyckats nästintill fördubbla körlärartillägget innan den här dealen är en stor bonus.
Protokoll från förhandling om ersättning för utökade arbetsuppgifter – Seko lok