Den 15 december startade T25 och med det kom en del nyheter. Bland annat går vi tillbaka till att köra isolerat på ett ben istället för att blanda omloppen. Detta för att undvika att en störning får större konsekvenser.
En annan sak som är ny är att vi har ett nytt parameterdokument att gå efter. Detta har tagits fram i samarbete mellan facken, skyddsombuden och arbetsgivaren.
Efter att de nya tiderna tagit fram blev konsekvensen att vändningarna, där även frånkoppling ska ske, har för kort om tid. Efter dialog mellan fack och AG så beslutades det att det ska finnas två förare på plats vid vändningarna där frånkoppling ska ske. Antingen kommer den extra föraren vara på plats när tåget ankommer, eller så kommer hen åka pass med tåget innan det delas.
Det framgår inte i turen att tåget ska delas utan rutinen där vi tittar på antal enheter gäller fortfarande. Viktigt att tänka på är att den förare som åker pass eller står och väntar på tåget är den förare som ska dela tåget. Föraren som kommer in med tåget kan vara behjälplig vid avsyning, men ska fokusera på att byta ände.
Under förhandlingarna kom facket och arbetsgivaren överens om att denna anpassning ska börja gälla 1/1-25.