Varför ska du vara med i facket?
Att vara ensamarbetande lokförare ställer krav på dig personligen när det gäller kunskaper i bland annat säkerhetsföreskrifter samt fordons- , linje- och bangårdskännedom. Du är även ditt eget skyddsombud när du är ute och kör. Fackklubben är då ett bra stöd i jobbet som lokförare för att hålla reda på vilka rättigheter och skyldigheter man har. Vid till exempel rehabiliteringsutredningar, utebliven eller felaktig lönebetalning och andra missöden i arbetet så får du som medlem också fullt stöd av Seko Lok Pendeln. Det fackliga medlemskapet kan ses som en försäkran om att det sker ett löpande arbete för att skapa en god arbetsplats med goda arbetsvillkor. Seko Lok Pendelns fokus är att organisera lokförare, och de flesta lokförare på SJ Stockholmståg är också medlemmar hos oss. Seko Lok Pendeln övervakar tillsammans med våra skyddsombud arbetsmiljön, vi bevakar också anställningsvillkor och övriga förhållanden på arbetsplatsen. Här gäller det att ta tillvara medlemmarnas intressen i mötet med SJ Stockholmståg och de vinstkrav som finns hos dess ägare.
Bli medlem här
Vad kostar det?
Jämför din lön med tabellen: grundavgift till Seko, för att se vad medlemskapet kostar i grundavgift. Sen tillkommer 6 kr/mån till Seko Spårtrafik som är en branschorganisation samt en klubbavgift (som bekostar aktiviteter för medlemmarna, lokalt förtroendearbete osv.) på 55 kr/mån. Är du samtidigt med i Sekos a-kassa, är avgiften dit 168 kr/mån, 25 procent av avgiften för a-kassan är avdragsgill på skatten. Som medlem behöver du inte göra något för att få del av reduktionen. Avdraget sker automatiskt i samband med deklarationen. Du som har valt att även ha juristförsäkringen från Help betalar ytterligare 32 kr/mån.
Nya medlemmar får rabatt
Nya medlemmar betalar under det första halvåret endast 50 kr/mån i grundavgift till Seko förutsatt att man betalar via autogiro.
Lokföraraspirant?
Studerar du vid en godkänd lokförarutbildning är medlemsavgiften 50 kr för hela studietiden. Läs mer här.
Seko Lok Pendeln bevakar frågor om…
…arbetstidsregler
Vi strävar efter en genomtänkt arbetstidsförläggning för förare där turer och arbetsscheman är anpassade till vad du orkar med som förare med den säkerhetstjänst vi har. Målet med konstruktioner av arbetsscheman och grupper är variation som skall motsvara behovet hos de flesta i lokförarkollektivet.
…lön
Lön ska byggas upp så att lokföraryrket anses som attraktivt hos SJ Stockholmståg. Det leder till att vi slipper att förare hoppar av till andra tågbolag och att klimatet på arbetsplatsen blir mer stabilt.
…semester
Seko Lok Pendeln arbetar för att utveckla semesteravtalet och möjliggöra förarnas förväntningar och önskemål om sina semesterförläggningar. Seko Lok Pendeln har jobbat fram utökade valmöjligheter för sommarperioderna och samtidigt lyckats införa fler lediga dagar. Alla förare på SJ Stockholmståg tjänar in extra ledighetsdagar som kompletterar semesterdagarna. Vid fullt intjänande får alla förare 31 dagar/år (25 semesterdagar plus 6 ledighetsdagar)
…arbetsmiljö:
Lokförare anställda på SJ Stockholmståg har ett starkt styrt arbete med intensiv fokus på säkerheten, med många starter och stopp enligt körplan. För att vi bättre ska klara av det säkerhetsansvar vi har och minska olycksfallsriskerna, har Seko Lok Pendelns skyddsombud därför krav på arbetsgivaren om en god och säker arbetsmiljö.
Om Seko Lok Pendeln
Tidigare var Stockholm en stor lokstation på SJ med närmare 400 lokförare som körde flera olika typer av tåg blandat, t.ex. fjärrtåg, X2000, godståg, regionaltrafik, pendeltåg och körning av växellok. Inför år 2000 började SJ delas upp i mindre bolag, efter ett regeringsbeslut om avreglering och privatisering av tågtrafiken i Sverige. Pendeltågstrafiken, som ägdes av SL, blev upphandlad och privatiserad med start i januari 2000. Upphandlingen skedde i konkurrens om vilket bolag som kunde ge det bästa/billigaste anbudet. Det blev Citypendeln som fick förtroendet att driva pendeltågstrafiken. Den gamla SJ-fackklubben splittrades upp i mindre klubbar och vi fick starta en ny klubb på Citypendeln. Denna klubb lade grunden till det som senare blev Seko Lokförarna Stockholmståg – i sin tur den gamla benämningen på Seko Lok Pendeln.
Om Seko, service- och kommunikationsfacket
Sekos organisationsområde på förbundsnivå omfattar verksamheter inom post, telebranschen, järnvägstrafik, järnvägs- väg- och brobyggnader, luft- och sjöfartsväsendena, energibranschen, försvarsområdet, sjöfartsbranschen, civilstadsförvaltning, andra allmänna inrättningar och andra organisationsområden nära anknuten verksamhet. Seko skall tillvarata medlemmarnas fackliga intressen genom att, bland annat, skriva och upprätthålla kollektivavtal samt andra överenskommelser med arbetsgivaren. Sekos skyddsombud jobbar för en god arbetsmiljö och följer hos oss på SJ Stockholmståg upp inkomna rapporter från förare om händelser och brister samt ställer krav på arbetsgivaren om åtgärd.
Andra medlemsförmåner i Seko
Ekonomisk ersättning utlämnas vid arbetskonflikt till medlemmar. Seko tillhandahåller medlemmarna arbetslöshetsförsäkring genom arbetslöshetskassan. Genom ditt medlemskap har du dessutom en inkomstförsäkring som komplement till ersättningen från a-kassan så förlusten inte blir så stor.
Rättshjälp
Som medlem kan du få gratis rättshjälp. Det är dock ett villkor att händelsen eller förseelsen på något sätt har samband med jobbet. Det kan till exempel handla om turordningstvister och felaktiga uppsägningar. Rättshjälpen innefattar även juridiskt biträde vid rättegång eller förhör. Genom avtal mellan Seko och arbetsgivaren är du försäkrad på jobbet. Vid dödsfall får din familj ersättning och hjälp att lösa sin ekonomiska trygghet. Du är också försäkrad om du skulle råka ut för en arbetsskada. Som medlem i Seko har du ett försäkringsskydd vid olycksfall på fritiden. Försäkringen ingår i medlemsavgiften och ersättning lämnas för läkarvård, behandling och resor. Ersättning lämnas även för tandskador, medicinsk invaliditet och krisbearbetning. Grupplivförsäkring för barn ingår också i avgiften. Seko Lok har tecknat en kompletterande fritidsförsäkring åt alla sina medlemmar. Den ger ett ännu bättre försäkringsskydd om du drabbas av medicinsk invaliditet och ingår även den i medlemsavgiften. Andra fackliga försäkringar som du själv kan teckna till låga premier är t.ex. hemförsäkring, pensionsförsäkring, livförsäkring och en sjuk- och olycksfallsförsäkring för barn.
Juristförsäkring
Seko erbjuder även en kompletterande juristförsäkring, som täcker många områden den ordinarie rättshjälpen inte gör.
Medlemslån
Lån för medlemmar kan sökas hos Swedbank samt hos LO Mervärde. Medlemslån ger Sekos medlemmar en fördelaktigare ränta, bland annat.
Övrigt
Du får två medlemstidningar som skickas hem till din brevlåda: Sekotidningen samt Första linjen. Du har också möjlighet att teckna en billigare prenumeration på tidningen Arbetet.
Seko Lok Pendeln sprider löpande facklig information via mail, hemsidan och klubbens Facebooksida.
Via LO Mervärde har medlemmar rabatter inom en mängd olika områden.
Inträde
Enklast blir man medlem genom att göra en ansökan direkt på Seko.se. Kommer man från ett annat LO-förbund löser man det i stället snabbt på Bytlofack.se.
Det går också bra att lägga en medlemsansökan i brevlådan utanför fackexpeditionen, tillsammans med eventuellt övergångsbevis från annan klubb.
Ta gärna kontakt med vår kassör Mikael Eriksson (072-980 38 25, kassor@pendelforarna.se) eller maila medlem@pendelforarna.se om det finns några frågetecken!
Vår adress:
Seko Klubb 105 / Seko Lok Pendeln (c/o SJ Stockholmståg)
Klarabergsviadukten 49
111 64 Stockholm
Fackexpeditionen bemannas vanligtvis av styrelsen torsdagar 09.00–16.00 (lunch 12.00–13.00)
Telefon: 072-980 44 93
E-post, styrelsen: styrelsen@pendelforarna.se
Frågor om medlemskap: medlem@pendelforarna.se
Kassör: kassor@pendelforarna.se
Vänliga hälsningar,
Styrelsen, Seko Lok Pendeln