80% av personalen har svarat på medarbetarenkäten som skickats ut, där sista dagen för att delta var idag. 80% är väldigt bra med tanke på att ca 50-60% lämnade in den på Ståg-tiden. Vi får hoppas att våra svar leder vidare till något bra. Ett sammanställt resultat från undersökningen kommer att redovisas om någon månad.
Transportstyrelsen kommer på besök hos oss 6/4 för en uppföljning av det oanmälda besöket de gjorde 25/2. Anledningen till besöket i februari var våra problem med Companions tillförlitlighet. Nu vill de se vad som förbättrats och om programmet är mer lättarbetat. Förbättras inte programmet har vi ett arbetsmiljöproblem men även ett säkerhetsproblem. MTR har arbetat på att förbättra systemet och nu får man upp till bevis hos Transportstyrelsen.
Många undrar hur och när vi ska få våra ID-kort. Inom ett par veckor kommer MTR att ha installerat ett antal ID-kortsmaskiner vid Infocenter på Cst. Då kan vi äntligen beställa våra kort så vi får vår efterlängtade massage!
Idag fick vi reda på att det i Appstore/Google Play finns tillgång till Jernhusenkortet för de som inte har fått ett sådant. Gå in på apptjänsten för din typ av telefon och sök på Jernhusen Stockholm. Efter att du laddat ner appen kan du logga in i den (vi skickar ut lösenordet via e-post). I övre vänstra hörnet går du in på länken Personalkort. Där ser du alla företag på Cst där du får rabatt. Visa upp appen på restaurangen du går till, så får du din rabatt.
Companion: Förbättringar har gjorts i hanteringen av hur trafikinfo läggs ut på tågvyn. Vi har fått nytt upplägg på styrande dokument och ordertavla. Körplanen är stabiliserad så den är mer pålitlig. Kommande förbättringar är: Fler justeringar av tågvyn skall göras. T ex ska ett pling läggas in vid ny trafikinfo, även för förarna. I länken avvikelserapporter ska kategorierna/valen justeras om och minskas ner. När rapporten är skickad skall vi få en bekräftan på att rapporten är mottagen. Batteri- och dataförbrukning är något man fortfarande jobbar med.
I dagarna kommer resultatet från MSS (Mystery Shopping) att börja redovisas månadsvis på OnTrack.
Seko Lok ber om en regelbunden redovisning på OnTrack om personalläget och personalstatusen i övrigt. Får vi tillgång till personalläget är det lättare för den enskilde att söka och få beviljad ledighet utifrån de möjligheter som finns, eftersom vi då får en översikt om när det är gott/ont om personal.
Vi får en redovisning på hur MTR ska kommunicera ut info till resenärerna om kommande arbeten och avstängningar i trafiken. Det är ett omfattande program som redovisas och som MTR hoppas skall leda till ett ökad Nöjd Kund Index (NKI), åtminstone vad gäller information. Man har planerade avstängningar på vissa sträckor i april, juni, juli/augusti och under höstlovet. 17/4 är det derby på Friends Arena. Problemet med detta är att trafiken är avstängd Cst-Äs denna dag. Vi får se hur det går.
MTR i samarbete med polisen vill att vi rapporterar in bråk, hot och ficktjuvar på tågen.
Sedan starten i december har vi haft 6 OSPA A, endast 1 öppning av dörrar på fel sida men hela 8 dörröppningar vid kort stopp.
Det var allt för den här gången.